woensdag 25 april 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (3): Zonder linkbuilding geen omzet

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we momenteel vier goedlopende webwinkels. In april 2012 gaat daar een vijfde bijkomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

Blog 3: Linkbuilding
Jawel! De site is live! Afgelopen weekend hebben we de site online gezet. De site is nog niet helemaal af.

Ik hoor je al vragen: waarom zet je de site live terwijl deze nog niet af is? Het antwoord is: omdat we een vliegende start willen maken!
Google heeft ongeveer 1 week de tijd nodig voordat de site volledig geïndexeerd is. Er wordt nu dus niet meer offline ontwikkeld, alles gebeurt deze week op de live omgeving. Het gevolg is wel dat er al bezoekers komen op een site die nog niet 100% perfect is.

Laat ik gelijk inhaken op die laatste zin. Ik sprak een tijdje geleden met een webwinkel eigenaar die maanden bezig was voordat zijn nieuwe webwinkel online kon. Hij wou pas dat de bezoekers kwamen als de site helemaal klaar was. Ik raad dit af.

Bij Everlake hanteren we het RERO principe: Release early, release often. Dit houdt in dat je de site snel online zet, en vervolgens op basis van de feedback van collega's, leveranciers, familie en klanten aanpassingen maakt. Je releast de site dus telkens opnieuw aan de hand van de verbeteringen. Een bijkomend voordeel van het release early principe is dat Google ook direct mee kan kijken.

Nu terug naar de linkbuilding: Het doel is hoog in Google te komen.

Om hoog in Google te komen moeten we allereerst zorgen dat de site überhaupt in Google staat. Omdat de site al in een vroeg stadium is live gezet kan Google deze alvast indexeren.

Dit was mijn checklist:

Google intern

  • Aanmelden bij Google Analytics
    Om het effect van de linkbuilding te kunnen meten heb ik allereerst de site toegevoegd aan het Analytics account. Hierdoor kunnen we direct zien via welke sites er inkomend verkeer gegenereerd wordt.
  • Google site submit
    Dit is de oude methode om een site bij Google aan te melden. Aanmelden bij site submit is niet meer echt nodig maar voor de zekerheid altijd goed om te doen.
  • Google Adwords
    Door direct advertenties aan te maken wordt de site sneller in de organische resultaten opgenomen. Daarnaast hebben we zeker in het begin de Adwords nodig totdat we hoger in Google staan.
  • Google Merchant Center
    Omdat er in de organische resultaten ook Shopping producten staan hebben we een feed geupload bij Google Shopping.
  • Google Webmaster Tools
    Een van de belangrijkste zaken is het toevoegen van een sitemap via Google Webmaster Tools.
  • Google Plus
    Door alvast alle pagina's van de webshop te 'plussen', zorg je ervoor dat je eigen netwerk sowieso Swirl Shop direct ziet.

Social Media


Overige

  • Site toegevoegd aan 50 zoekmachines
  • Toevoegen aan relevante linkverzamelsites
  • Toevoegen aan product vergelijking sites (Ciao, Koopjespakker, Shopping, Twenga, Beslist)

Resultaat, periode  21 t/m 25 april:
Site bezoek: 68 bezoekers, 47 uniek, 496 pageviews
Bron: 2 via Google, 20 via externe sites, 46 direct.









Ik zie uit naar volgende week om de resultaten van het werk aan jullie te laten zien!

PS: check alvast even de site: SwirlShop.nl en laat het weten als je goede feedback hebt!


Geen opmerkingen: