donderdag 5 april 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (2): Slim inkopen kost niet veel

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we momenteel vier goedlopende webwinkels. In april 2012 gaat daar een vijfde bijkomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

'Mijn stofzuiger zuigt veel beter met die nieuwe stofzuigerzakken van jou' was een reactie van een vriend van mij, afgelopen week. Hij had alvast een verpakking Swirl stofzakken gekocht. Leuk om te horen!

Blog 2: Slim inkopen kost niet veel
Sinds 2008 hebben we bij Everlake veel producten in het assortiment gehad. Omdat niet elk product even goed verkoopt (of soms helemaal niet...) hebben we een een methode bedacht om een potentieel verlies te beperken.

Toen ik met Eccellente.nl begon in 2008 beperkte mijn inkoopkennis zich tot de wekelijks boodschappen bij de buurtsuper. Anno 2012 kun je voor ons jaarlijkse inkoopbudget een villa in een betere wijk aanschaffen. Ik vertel je graag hoe we ervoor zorgen dat we niet te veel betalen voor de inkoop en hoe we niet blijven zitten met onverkoopbare artikelen.

Regel 1. Ga voor de massa
Het Swirl assortiment bevat 88 producten. De stofzuiger gerelateerde items zijn er 45. Voor de SwirlShop nemen we echter slechts 20 items op: 8 stofzuigerzakken en 12 accessoires. Waarom? De uitleg is voor de simpel: 80% van alle stofzuigers gebruiken slechts 8 verschillende modellen stofzuigerzakken. De overige 20% stofzuigers gebruiken 15 verschillende zakken. We pakken dus eerst de massa en vervolgens gaan we aan de hand van de verkoopcijfers uitbreiden.

Regel 2. Koop niet teveel
We kopen eerst van elke artikel één in. Zodra die verkocht is kopen we er 5. Zodra die verkocht zijn kopen we er 10. En als die 10 verkocht zijn kopen we (afhankelijk van de verkoopsnelheid) 50 of 100 in. Hierdoor blijven we niet met stellingen vol producten zitten waar niemand behoefte aan heeft.

Regel 3. Betaal de juiste prijs
Omdat we gaan voor een langetermijnrelatie met de leverancier van Swirl zorgen we ervoor dat er een win/win situatie is. Hierdoor is de inkoopprijs een kwestie van geven en nemen: Wij kopen tegen een 'eerlijke' prijs in, verkopen vervolgens zoveel en zo snel mogelijk. Vervolgens kopen we nog meer in, etc. Hierdoor ontstaat er aan zowel de leverancier als aan de webwinkel kant een afhankelijkheid van elkaar. Op het moment dat de inkoopprijs te hoog is zullen we er minder van verkopen. Op het moment dat de inkoopprijs te laag is zal Swirl er zelf niet op kunnen verdienen om het merk op te bouwen.

Deze lessen heb ik door ervaring geleerd. Zo heb ik eens een jaar lang koffie gedronken van espressobonen die ik voor een mooie prijs in kon kopen maar vervolgens aan de straatstenen niet kwijt kon raken. Op zich niet de ergste manier om een les te leren!




1 opmerking:

Unknown zei

webwinkel maken Leuk bericht dank voor het delen met ons..