maandag 14 mei 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (4): De eerste resultaten

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we vier goedlopende webwinkels. In mei 2012 is daar een vijfde bijgekomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

Blog 4: livegang, orders en analyse
YES! We hebben orders!!!
Al op de 5e dag na livegang kwam de eerste order binnen, en ook nog een flinke order! Om dit te vieren was er uiteraard gebak. 

We zijn nu 13 dagen live, 190 bezoekers, waarvan 149 uniek, en 4 orders verder. De hoogste tijd voor een analyse! Bij het analyseren stel ik 2 hele simpele vragen, op basis van de Google Analytics data:
1) waar komen de bezoekers vandaan en wat hebben ze bekeken?
2) waar komen de verkopen vandaan en wat heeft het opgeleverd?

Op een later tijdstip maak ik een uitgebreide analyse om de marketing uitgaven efficiĆ«nter te maken.

Uitkomst vraag 1:












Zoals je in het bovenstaande schema kan zien komen er veel bezoekers via Google binnen. De linkbuilding uit het vorige blog heeft gewerkt! Tevens zien we veel verkeer vanuit social media als Facebook, Twitter en YouTube. Ondanks dat er nog niet veel 'followers' op Twitter en 'likes' op Facebook zijn leveren de sociale media gezamelijk voor 9% bij aan het totaal.
Helaas is er weinig te analyseren op zoekwoorden doordat de meeste '(not set)' zijn. Dit komt doordat Google een beveiligde verbinding (https) gebruikt bij ingelogde zoekopdrachten waardoor de zoekwoorden niet zichtbaar zijn in Google Analytics.

Uitkomst vraag 2:




















In bovenstaand diagram zie je 3 orders (N.B. de 4e is via de back-end ingevoerd voor een vriend en valt daarom buiten deze analyse). Alle 3 orders zijn via Google binnengekomen. Er zijn 6 verschillende producten verkocht met in totaal 13 stuks. De organische resultaten zijn goed voor €99,45 omzet en de betaalde Google advertenties voor €12,90. De Google advertentiekosten zijn € 13,86. Je zou hieruit kunnen opmaken dat de site het qua SEO al goed doet doordat de meerderheid via de organische (lees: gratis) resultaten komen. We zijn op de goede weg maar er is nog ontzettend veel verbetering hierin nodig.

Deze cijfers lijken magertjes maar het tegendeel is waar. Gezien de site nog maar net online is en nog weinig bekendheid heeft verwacht ik dat we begin juni al 10-15 orders per week zitten. Komt deze verwachting uit? Je lees het in blog 6.

Geen opmerkingen: