dinsdag 19 juli 2011

Weersinvloeden op online aankopen

'Als het regent wordt er veel meer online gekocht'
'Bij warm weer hebben webwinkels niets te doen'

Bovenstaand zijn veel gehoorde uitspraken onder webwinkeliers, al dan niet gebaseerd op onderzoek. Omdat er bij Everlake veel data voorhanden is en spelen met Excel altijd leuk is heb ik vanochtend een uur van mijn tijd besteed om de weersinvloeden op online sales te analyseren.

Via het KNMI heb een download gekregen van het aantal uren zon en regen per dag. Vervolgens heb ik deze in een lijn-stijfdiagram gezet met het aantal orders:
Deze grafiek onderbouwd de eerste uitspraak. Er is inderdaad een verband is tussen de lengte van regenachtige periodes en de hoogte van het aantal sales.
Een zeer interessante vraag is of er ook meer georiënteerd wordt, oftewel: staat de stijging van aantal pageviews in verhouding met de stijging van de sales? Als dit niet zo is heeft dit invloed op de conversie van de webwinkels (bezoekers ÷ verkopen = conversie).

In de rechter grafiek kan je zien dat de daling in pageviews ongeveer gelijk op gaat met de daling in orders (bovenstaande grafiek). Op basis van deze data concludeer ik dat er geen verband is tussen de neerslag en de snelheid van kopen. Er worden dus evenveel pagina's bekeken totdat er gekocht wordt bij regen als bij geen regen.



Om de tweede stelling te onderbouwen of ontkrachten vervang ik de uren neerslag in uren zon per dag.
Zoals je links kan zien nam het aantal orders een duik toen het warme weer in maart plots Nederland overviel. Vervolgens kwamen de orders weer op het oude niveau. De combinatie van geen regen en veel zon in april zou de oorzaak kunnen zijn van het lage aantal orders die maand. Op basis van de gelijke hoogte van het aantal orders bij veel zon (mei) als weinig zon (jan) laat toch zien dat webwinkeliers ook bij warm weer de winkel beter open kunnen houden.

Eindconclusie: Regen heeft een directe impact op het aantal online verkopen, de zon heeft dit niet.

Bron vermelding:
Uren zon en regen per dag afkomstig van weerstation '260 De Bilt' periode 1-1-11 tm 30-6-11
KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
Aantal online sales periode 1-1-11 tm 30-6-11 webwinkels Eccellente.nl en OnderhoudsArtikelen.nl

Geen opmerkingen: