woensdag 3 augustus 2011

Hoe jaag ik klanten weg?

De stemming van vorige week heeft maar 3 stemmen opgeleverd (waarvan 1 van mijzelf). Deze gaan we dus overdoen. Stem in de poll aan de bovenkant, poll loopt 2 weken.

Deze week wil ik graag mijn ervaring delen over klanten die niet tot aankoop overgaan.
De reden hiervoor is dat ik regelmatig gevraagd wordt hoe Eccellente.nl in relatief korte tijd zo groot is geworden (voor Siemens en Bosch onderhoud zelfs marktleider).

Wat doen veel webwinkels verkeerd? Ze jagen klanten weg!

Website-eigenaren sturen veel op het 'bouncepercentage'. Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers slechts 1 pagina bekijkt en dan weggaat. De oorzaak ligt vaak in simpele dingen: de gecreerde verwachting komt niet overeen met de werkelijkheid. Als je hier meer over wilt weten kan raad ik je deze site aan.

Waar het vaak fout gaat (en lastiger te verhelpen) is bij bezoekers die minuten lang de site bekijken, misschien wel producten in het winkelmandje plaatsen of zelfs een klantaccount aanmaken   MAAR... niet overgaan tot aankoop.

Volgens onderzoek zijn hier 7 oorzaken voor:
1. Gebrek aan aandacht
2. Gebrek aan initiatief
3. Niet aan afspraken houden
4. Gebrek aan deskundigheid
5. Gebrek aan meedenken
6. Klachten niet goed oplossen
7. Vanwege de prijs
Bovenstaande punten staan in werkelijke volgorde. 
    Opvallend is dat 'vanwege de prijs' pas op plaats 7 staat. Dit is dan ook direct de reden waarom startende webwinkels met lage prijzen nog steeds niet veel verkopen. Pas op het moment dat aan de eerste 6 met vlag en wimpel voldaan wordt zal de webwinkelier geen klanten meer kwijt raken. Punt 7 moet sowieso aan voldaan worden, zonder de juiste prijs verkoop je niet.

    Tot slot nog een mooie illustratie van een ondernemer die zijn eigen voordeur dicht getimmerd heeft.

    Geen opmerkingen: